به گزارش مشرق، کانال اندیشکده راهبردی تبیین نوشت:

قابلیت ژئواکونومیک ایران برای برقراری اتصال میان مناطق مختلف امتیازی ویژه است که بهره‌برداری از آن تنها به مدد کاربست موفق دیپلماسی حمل و نقل و زیرساخت در محیط همسایگی تحقق می‌یابد. کریدور ترانزیتی شمال-جنوب که چارچوب آن در قالب توافق‌نامه‌های بین‌المللی مختلف و در سطح چندجانبه طراحی شده است، قسمتی از فعلیت‌بخشی به این مزیت ژئواکونومیک محسوب می‌شود. موقعیت جغرافیایی ویژه ارمنستان در بال غربی این کریدور، به طور خاص از منظر احداث کریدور خلیج فارس-دریای سیاه مورد توجه بوده است. با توجه به ضعف زیرساختی جاده‌ای و اقلیم کوهستانی ارمنستان، فعال کردن این شاخه از کریدور شمال-جنوب از اواخر دهه ۹۰ میلادی با پیشبرد طرح‌های زیرساختی مهم مورد بحث بوده و در سال ۲۰۱۶ نیز در قالب ابتکاری منطقه‌ای طرح گردیده است. به نظر می‌رسد که وقوع جنگ قره‌باغ و ایجاد انسداد در جاده قاپان-گوریس، مسیر سنتی ترانزیت ایران و ارمنستان، بر اهمیت این شاخه کریدوری در حفظ استقلال ترانزیتی کشور و تبادلات دوجانبه افزوده شده است. به علاوه این مسیر مهم و راهبردی برای ایران از سوی طرح کریدور زنگه‌زور که توسط آذربایجان و ترکیه و برخی دیگر از بازیگران در حال پیگیری است تهدید می‌شود که این امر از مهمترین دلایل مخالفت جمهوری اسلامی با کریدور زنگه زور محسوب می‌شود و از سویی دیگر فعال کردن این مسیر ترانزیتی به معنای پیوند هرچه بیشتر استان سیونیک با ایران خواهد بود و در نتیجه به مثابه مانعی در برابر تهدیدات ژئوپلیتک عمل خواهد کرد. این یادداشت با مرور زمینه‌ها و مسائل مرتبط در قفقاز جنوبی، به آخرین اقدامات انجام شده در این خصوص می‌پردازد و همچنین تلاش می‌کند اهمیت راهبردی این طرح را به مثابه یکی از طرح‌های پیشران در سیاست خارجی کشور تبیین نماید.

انسداد در جاده گوریس-قاپان

ارمنستان شریکی مهم از منظر تجاری برای جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود و با توجه به دهه‌ها محاصره توسط ترکیه و آذربایجان در شرق و غرب، تجارت ارمنستان تنها از طریق شمال (گرجستان) یا جنوب (ایران) جریان می‌یابد. درست پس از اتمام جنگ دوم قره‌باغ و آتش‌بس میان ارمنستان و آذربایجان، اخباری مبنی بر متوقف ساختن کامیون‌های ترانزیتی و باری ایرانی توسط نیروهای جمهوری آذربایجان در جاده قاپان-گوریس منتشر شد. این کامیون‌ها عمدتا عازم ایروان بودند. جمهوری آذربایجان در جریان جنگ دوم قره‌باغ بخشی از روستاهای مرزی متعلق به شهرستان قبادلی را آزاد کرده بود و از این طریق، در عمل کنترل ۲۰ کیلومتر از جاده قاپان-گوریس در منطقه عیوضلی به دست آذری‌ها افتاد. در ابتدا انتظار می‌رفت کنترل این مسیر نیز همچون کریدور لاچین توسط نیروهای امنیت مرزی روسیه انجام پذیرد و در عمل نیز برای روزهای ابتدایی آتش‌بس همین‌طور بود. بعدتر و با طرح ادعای نقض آتش‌بس توسط نیروهای ارمنی، جاده به مدت دو روز توسط دولت آذربایجان مسدود شد. بعد از گشایش جاده نیز، دو کامیون حامل سوخت متعلق به ایران در شهریور ۱۴۰۰ توسط نیروهای آذری متوقف شده و دستگیر شدند. در پاسخ به پیگیری‌ها، موضع جمهوری آذربایجان مبنی بر ممنوعیت عبور بدون پرداخت مالیات از قلمروی آذربایجان اعلام گردید و مشخص شد از این پس کامیون‌های ایرانی برای تردد از این مسیر، لازم است به طرف آذری عوارض بپردازند. بنابر روایت‌های عینی، چهار عوارضی در بخش‌های آزادشده توسط طرف آذری مستقر شدند. نیروهای آذری از تردد کامیون‌ها بدون پرداخت عوارض عبوری ممانعت کردند و مبلغ این عوارض دریافتی تناسبی با مسیر کوتاه ۲۰ کیلومتری نداشت و بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ دلار تعیین شده بود. تلاش‌های دیپلماتیک برای رفع مانع مورد بحث به نتیجه‌ای نرسید. در واقع، ارمنستان نیز با مشاهده وضعیت پیش‌آمده، جمعیت ارمنی را از حاشیه این جاده خارج نمود و به داخل مرزهای خود انتقال داد. بدین ترتیب جاده قاپان-گوریس که مناسب‌ترین مسیر زمینی موجود برای دسترسی از ایران و جنوب ارمنستان به ایروان بود و برای دهه‌ها، عمده تردد داخلی و خارجی از این مسیر صورت می‌گرفت، با عنایت به تحولات پس از جنگ مسدود گردید. به بیان دیگر، جنگ قره‌باغ و انسداد قاپان-گوریس اهمیت تنوع‌بخشی به مسیرهای ترانزیتی شمال-جنوب را بیش از پیش بازتاب داد. بسیاری از کارشناسان در آن زمان، عدم انعطاف جمهوری آذربایجان در موضوع عوارض را به مثابه زنگ خطری برای کریدور جاده‌ای و ریلی آستارا تلقی نمودند و از احتمال بروز مواردی مشابه در ترانزیت دوجانبه ابراز نگرانی نمودند.

تاتِو-اغوانی و حفظ استقلال ترانزیتی

بدین سبب، ایران و ارمنستان فارغ از اهداف بلندمدت ترانزیتی، برای ترانزیت بار روزمره میان پایتخت‌های خود نیازمند مسیری جدید بودند که از قلمروی ثالث عبور نکرده و مستقل باشد. یافتن چنین مسیری برای ارمنستان از منظر داخلی نیز اهمیتی ویژه داشت؛ چرا که دسترسی به منطقه جنوبی (سیونیک) این کشور ناممکن گردیده بود و در همان بحبوحه مسدود شدن جاده، گزارش‌هایی مبنی بر عدم دسترسی به مواد غذایی و نیازهای اولیه در برخی مناطق روستایی سیونیک منتشر شد. دولت ارمنستان در گام اول به سراغ مسیرهای فرعی و کمتر توسعه‌یافته‌ای رفت که بتواند جایگزینی مسیر قاپان-گوریس شده و به طور کامل در قلمروی خود ارمنستان باشد. جاده تاتو-اغوانی به عنوان یک جاده در دست مرمت که ۱۵ کیلومتر از آن نیز در دست بازسازی بود، مورد توجه قرار گرفت. ایران برای مشارکت در رفع مسئله ابراز تمایل نمود و مقامات ایرانی از جمله رئیس شرکت ساخت برای همین موضوع به ارمنستان سفر کردند. جاده تاتو-اغوانی با مشارکت و مساعی دو طرف، به سرعت آسفالت شد و پس از ایمن سازی جاده فرعی به عنوان مسیر جایگزین مورد استفاده قرار گرفت. مزیت فعالسازی این مسیر این بود که علیرغم پاره‌ای محدودیت‌ها و چالش‌ها برای کامیون‌های سنگین، تردد معمول کامیون‌ها از ایران و جنوب ارمنستان به سمت ایروان و مرزهای شمالی ارمنستان بدون عبور از قلمروی آذربایجان، ممانعت و بازرسی آنها و همچنین بدون تحمیل هزینه اضافی به راننده انجام می‌شد. با اینهمه، فعالسازی جاده تاتو-اغوانی در واقع پاسخی کوتاه‌مدت و روزمره به تغییرات قفقاز جنوبی هم ارمنستان و هم برای ایران بود و محدودیت‌های فنی آن ایجاب می‌نمود که برای اهداف بلندمدت، تکمیل پروژه اتوبانی شمال-جنوب در ارمنستان با فوریت در دستور کار قرار گیرد.

مشارکت در ارتقای ظرفیت خارجی

ارمنستان دستکم یک دهه است که بر روی طرحی کلان برای احداث آزادراه شمال-جنوب خود تمرکز کرده است. این بزرگراه ۵۵۶کیلومتری از مرز جنوبی ارمنستان با کشورمان (مغری) آغاز شده و با عبور از ایروان به عنوان قطب اصلی اقتصادی و جمعیتی، به مرز شمالی ارمنستان با گرجستان (گیومری) می‌رسد. این پروژه به پنج بخش عملیاتی تقسیم شده بود و بخش‌های شمالی آن در حوالی ایروان و گیومری پیشتر انجام شده اما در جنوب بخش‌های مهمی از این کریدور در سطح طراحی باقی مانده بود. مجموعه وقایع جنگ قره‌باغ، عزم ارمنستان برای تکمیل این پروژه را بیشتر نمود. ایران از احداث این جاده ترانزیتی استقبال نمود و پیشنهاد مشارکت فنی در پروژه را به طرف ارمنی ارائه کرد. استقبال ایران از احداث این مسیر علاوه بر رفع ملاحظات ژئوپولیتیک، ریشه در منافع اقتصادی متصوره در آن دارد؛ برآوردها نشان می‌دهد که در صورت احداث کامل بزرگرا شمال-جنوب ارمنستان حمل کالاهای ایرانی از خاک این کشور به جای ۹ ساعت، ۵ ساعت زمان خواهد برد و همچنین هزینه حمل تن بار در هر کیلومتر ۱.۵ الی ۲ دلار آمریکا کاهش می یابد.

مشارکت ایران در قالب ارائه خدمات پیمانکاری در احداث این بزرگراه در آبان ۱۴۰۲ و به موجب قرارداد جدیدی بین دولت ارمنستان و ۳شرکت ایرانی در حضور وزیر راه جمهوری اسلامی ایران و وزیر زیرساخت جمهوری ارمنستان نهایی گردید. بر اساس این قرارداد طرف ایرانی قطعه تونل آگاراک (از مرز ایران) – واردانیدزور – کاجاران را به طول ۳۲ کیلومتر می‌ سازد که شامل احداث ۵ تقاطع جدید، ۶روگذر، ۲ تونل و ۱۷پل خواهد بود و بنابر برآوردهای اولیه قرار است در مدت سه سال پایان یابد. هزینه این پروژه ۲۱۴.۶ میلیون دلار با ایروان توافق شده که از طریق وام بانک توسعه اوراسیا و بودجه دولتی ارمنستان تامین ‌شود. بدین ترتیب، شرکت‌های فنی مهندسی ایرانی در حال بازسازی اساسی جاده آگاراک به واردانیدزور (حدود ۲۱ کیلومتر) و ساخت جاده واردانیدزور تا خروجی تونل (حدود ۱۱کیلومتر) در چارچوب بخش چهارم برنامه سرمایه‌گذاری کریدور جاده ای شمال – جنوب ارمنستان هستند که تکمیل آن گامی مهم در احداث کریدور خلیج فارس-دریای سیاه به شمار می‌رود.

ارتقا ظرفیت داخلی: ورزقان-نوردوز و دومین پل مرزی

احداث بزرگراه شمال-جنوب ارمنستان ظرفیت جدیدی برای ترانزیت از مرز نوردوز فراهم می‌سازد که ضروری است همگام با این افزایش ظرفیت در طرف ارمنی، زیرساخت داخلی جمهوری اسلامی ایران نیز به شکلی متناسب توسعه یابد و با توجه به اینکه بخش اعظم ترانزیت و حمل در این مسیر از سمت تهران و تبریز به وقوع می‌پیوندد، ایجاد یک شبکه جاده‌ای مطمئن برای اتصال نوردوز به تهران و تبریز مورد توجه واقع شد. از آنجا که پروژه اتوبان ترانزیتی تبریز-ورزقان پیشتر اجرایی شده بود، تکمیل ادامه مسیر از ورزقان تا نوردوز باتکای ضرورت ادراک شده در دستور کار قرار گرفت. با توجه به محدودیت‌های اعتباری دولت، شرکت ملی مس به عنوان یکی از بنگاه‌های بزرگ فعال در اقتصاد محلی تامین مالی این پروژه تکمیلی را از محل مسئولیت اجتماعی خود در سال ۱۴۰۰ مصوب نمود که در این میان، مداخلات نمایندگان مجلس درباره عبور جاده از شهرستان‌های مختلف مبدل به چالشی برای پیشرفت این پروژه گردید و اجرای پروژه را برای مدتی به تعویق انداخت. با اینحال، احداث قطعه ۷۰کیلومتری باقی‌مانده از این بزرگراه در دولت گذشته آغاز گردید و شرکت ملی مس نیز در مرداد ماه گذشته ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل این قطعه بودجه اختصاص داد. براساس آخرین گزارش‌ها، پروژه بیش از ۹۰درصد پیشرفت داشته و تا پایان سال جاری به اتمام خواهد رسید.

با توجه به ظرفیت محدود پل مرزی موجود، در خصوص احداث پل دوم مرزی میان دو کشور نیز همراستا با بحث‌های پیش‌گفته در خصوص ارتقای ظرفیت بحث شده است. وزیر راه جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات دوجانبه خود با نخست وزیر ارمنستان توافق نمود تا گروه کاری مشترک برای احداث پل مرزی دوم تشکیل شود و مقدمات فراهم گردد تا انجام این پروژه نیز به قرارداد برسد. افزودن پل مرزی دوم از این جهت حائز اهمیت است که مانع تبدیل پل مرزی به گلوگاه خواهد شد و در چشم انداز بلندمدت ظرفیت عبور از مرز را افزون خواهد کرد. در جریان همین مذاکرات طرفین برای صفر کردن عوارض جاده‌ای نیز به سرانجام رسید.

آثار راهبردی

با در نظر داشتن مقدمات پیش‌گفته و مجموعه اقدامات جمهوری اسلامی ایران در واکنش به تحولات ناشی از جنگ قره‌باغ، باید اذعان داشت که فعال‌کردن شاخه ارمنی کریدور شمال-جنوب در زمره طرح‌های پیشران سیاست خارجی کشور در دولت سیزدهم قابل ارزیابی است و آثار راهبردی مهم به دنبال دارد. در یک نگاه کلی، آثار راهبردی این طرح را می‌توان در موارد ذیل خلاصه نمود:

  • فعالسازی کریدور خلیج فارس-دریای سیاه: این کریدور چندوجهی از خلیج فارس و جنوب ایران آغاز می‌شود، سپس به سمت شمال کشور رفته و در قفقاز جنوبی به ارمنستان ادامه می‌یابد و از آنجا به بنادر «پوتی» و «باتومی» گرجستان در دریای سیاه می‌رسد. در این بنادر گرجستان، کشتی‌های رو-رو از دریای سیاه عبور و به بنادر بلغارستان (بورگاس و وارنا) می‌روند. ارتقای زیرساخت‌های جاده‌ای در مسیر منتهی به مرز نوردوز و داخل خاک ارمنستان مهم‌ترین حلقه واسط در این مسیر است و همانگونه که در متن اشاره شد، تاثیر بسزایی در کاهش زمان و هزینه حمل خواهد داشت. باید توجه داشت که از نظرگاه راهبردی، این کریدور وابستگی ایران به ترکیه در ترانزیت اروپایی را نیز کاهش خواهد داد.
  • تنوع بخشی به مسیرهای کریدور شمال-جنوب: عبور ترانزیتی در کریدور شمال-جنوب در مسیر ارمنستان مختص به مقاصد اروپایی نیست و از مسیر گرجستان، امکان اتصال زمینی به روسیه نیز فراهم می شود. در واقع، فعالسازی شاخه ارمنی کریدور شمال-جنوب از وابستگی و اتکای جدی این مسیر به جمهوری آذربایجان خواهد کاست که ممکن است با تنش در روابط، اعمال محدودیت یا وضع مقررات پیچیده، ترانزیت زمینی ایران-روسیه را با اختلال مواجه می‌سازد و وقوع این دست اختلالات، با توجه به رواج ترانزیت کالاهای کشاورزی و فسادپذیر ریسک تجاری در روابط با روسیه را افزایش می‌دهد. باید توجه داشت که فعالسازی شاخه ارمنی کریدور شمال-جنوب به هیچ‌وجه به معنی نفی یا طرد شاخه آذری این کریدور نیست و تنوع مسیر از پیشبرد همزمان کلیه شاخه‌ها حاصل خواهد شد.
  • حفظ استقلال ترانزیت با ارمنستان و حذف کشور ثالث: چنانچه اشاره شد، انسداد در مسیر قاپان-گوریس و پس از وضع عوارض و ایجاد پست‌های گمرکی توسط طرف آذری موجب گردید که اتصال میان تهران و ایروان برای مدت کوتاهی تنها با عبور از قلمروی کشور ثالث (۲۰کیلومتر جاده تحت کنترل طرف آذری در عیوضلی) و بازرسی کلیه محمولات ممکن باشد. مسیر فرعی «تاتو-اغوانی» علیرغم کارایی کوتاه‌مدت در حل معضلات ترانزیتی، با ملاحظات فنی متعددی در عبور کامیون‌های سنگین مواجه است و اقدامات تکمیلی برای احداث اتوبان شمال-جنوب ارمنستان نقشی کلیدی در حفظ استقلال ترانزیتی در روابط دوجانبه و عدم اتکا به کشور ثالث در تجارت دوجانبه خواهد داشت. این مسیر مهم و راهبردی برای ایران از سوی طرح کریدور زنگه‌زور توسط آذربایجان و ترکیه و برخی دیگر از بازیگران تهدید می‌شود که این امر از مهمترین دلایل مخالفت جمهوری اسلامی با کریدور زنگه زور محسوب می‌شود. از سویی دیگر، فعال کردن این مسیر ترانزیتی به معنای پیوند هرچه بیشتر استان سیونیک ارمنستان با ایران بوده و در نتیجه به مثابه مانعی در برابر تهدیدات ژئوپلیتک عمل خواهد کرد.
  • ارتقای سطح همکاری‌های فنی-مهندسی میان دو کشور: چنانچه اشاره شد، شرکت ساخت به عنوان یکی از شرکت‌های تابعه وزارت راه در جریان بازسازی مسیر «تاتو-اغوانی» به مساعدت طرف‌های ارمنی پرداخت. بعدتر، سه شرکت ارائه‌دهنده خدمات فنی-مهندسی موفق به انعقاد قراردادی ۲۰۰ میلیون دلاری با دولت ارمنستان برای احداث و مرمت مسیر آگاراک-کاجران شدند و در حال حاضر، مشغول انجام پروژه هستند. اجرای پروژه‌هایی از این دست با توجه به پیچیدگی فنی و ابعاد آن زمینه‌ساز پیوند عمیق‌تر بخش‌های فنی-مهندسی دو کشور خواهد شد. شرکت‌های ایرانی باتکای تجارب اینچنینی خواهند توانست سهم بیشتری از بازار رو به رشد خدمات فنی-مهندسی به خود اختصاص دهند.
  • بهبود کیفیت زیرساخت ترانزیتی و انطباق آن با استانداردهای بین‌المللی: بزرگراه شمال-جنوب ارمنستان با توجه به تامین مالی نهادهای توسعه‌ای قرار است منطبق با استانداردهای بین‌المللی ساخته شود و اتوبان ورزقان-نوردوز نیز به عنوان بخش متصل‌کننده مرز به تبریز و تهران، با ملاحظه استانداردهای لازم در حال احداث است. از این رو، پیشبرد طرح‌های ارتقای زیرساخت در دو طرف مرز (اصلاح مسیر، بازسازی، ساخت پل‌ جدید و…) که در قلب همکاری‌های مورد بحث قرار گرفته، از منظر انطباق بیشتر با استانداردهای حمل و نقل بین‌المللی نیز حائز اهمیت است.

جمع‌بندی

کریدور شمال-جنوب به عنوان یکی از مهم‌ترین اجزای فعلیت‌بخش به مزیت‌های ژئواکونومیک کشور باید از مسیرهای متعدد و متنوع قادر به عبور و تامین بار باشد. در واقع، ظرفیت زیرساختی موجود در کشور را باید برای وسیع‌ترین دامنه ممکن از اهداف و مشتریان به کار گرفت. در این خصوص، ارمنستان علاوه بر همکاری راهبردی و پیوند نزدیک در سطح دوجانبه، دروازه ورود به اروپا و اتصال به دریای سیاه است و با عنایت به دستاوردهای متصوره فعالسازی شاخه ارمنی کریدور شمال-جنوب، به نظر می‌رسد تداوم کاربست دیپلماسی زیرساخت در قبال ارمنستان موضوعی مهم برای پیگیری و پایش توسط دولت و کارگزاران سیاست خارجی جدید کشور در محیط قفقاز جنوبی باشد.

فعال‌سازی شاخه ارمنی کریدور شمال-جنوب با احداث بزرگراه تبریز-ایروان

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 146
  • در انتظار بررسی: 65
  • غیر قابل انتشار: 13
  • IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
    73 54
    خب فرض کنید می خواییم کالایی رو از طریق ارمنستان به روسیه صادر کنیم.حالا این کالا وارد ارمنستان شد.از اینجا به بعد دو مسیر وجود داره،یکی آذربایجان یکی گرجستان.اگه بخواد از مسیر آذربایجان بره که خیلی احمقانه اس چون میتونستیم از همون اول کالا رو مستقیما از طریق آذربایجان ترانزیت کنیم و ارسالش به ارمنستان توجیحی نداره.اگه بخواد از مسیر گرجستان بره که اینم ممکن نیست چون تنش توی روابط گرجستان و روسیه کاملا مشخصه جوری که حتی حاظر نیستن همو ببینن (به علت اشغال خاک گرجستان توسط روسیه).کریدور شمال جنوب تنها از طریق آذربایجان توجیه پذیر و ممکنه اما متاسفانه نژادپرستی و ملی گرایی افراطی منطق رو از بعضیا گرفته...
    • اطلس IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
      38 10
      گرجستان کریدور تجاری روسیه شده فقط نگاهی به ترانزیت و واردات روسیه از بنادر باتومی و....گرجستان بیندازید .لایحه غربی امریکایی دموکراسی را تصویب نکردند سیاست تحریمی روسیه دنبال نمی کند لاف شبکه های معلوم الحال غربی و ترکی که ادعا تنش گرجستان و روسیه میکند باور نکنید الانم تسلیحات فرانسوی از طریق بندر باتومی گرجستان به ارمنستان فرستاده میشود سیاست و اقتصاد پدر و مادر نمی شناسد
    • رضا IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
      34 4
      ترانزیت به روسیه از راه دریا ارزان‌تر باکیفیت بالاتری انجاممیشه پس نیاز نیست نگران روسیه وآذر بایجان باشی
    • محفوظ IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
      23 14
      اصلا ما می خواهیم کالا به ارمنستان بفرستیم اگر کانال کذایی زنگ گور ایجاد بشه ما باید از اردوغان اجازه بگیریم اجازه می دهید کالا ارسال کنیم به ارمنستان ترکیه میگه درقبال آن باید گاز مجازی بدهید و یا پول بدهید آیا این اقتصادی برای ارمنستان از ما کالا وارد کنه یا هرچیز دیگر و بالعکس اصلا موضوع فقط ارمنستان نیست اگر این کانال کذایی درست بشه کل شمال غرب ایران دست اردوغان و نوکرش علی اف است هر موقع ما بخو اهیم به اروپا کالا بفرستیم باید آن ها مجوز بدهند و خیلی مسائل دیگه هم که برای ما ایجاد خواهند کرد
    • IR ۰۲:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۱
      4 7
      اشتباهی پرچم ایران رو انتخاب نکرده ای؟! بهتره بجاش، پرچم آذربایجان و علی بادکوبه رو بذاری
    • امیر IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۱
      2 6
      عزیز دل گرجستان مستعمره روسیه هست .
  • ژاله بنایی US ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
    12 5
    میشه خواهش کنم اول تمام مطلب رو بطور خلاصه در یک پاراگراف بگید بعد بگید حال بطور کامل و با جزعیات، من وقت ندارم و اینطوری از حتی شروع خوندن و خبر میگذرم
  • IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
    22 48
    در مرز ارمنستان باید از دالان زنگه‌زور عبور کنید و قبل از عبور هم باید اجازه بگیرید و هزینه عبور پرداخت کنید.
    • IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
      21 8
      دالونی در کار نیست. اجازه و هزینه عبور رو شما باید بگیرید اگه بهتون بدن.
    • IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
      14 5
      شما هم حتمابایدزودبرگردی توقفست
    • IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
      22 12
      زنگوله پانترچهابزودی بسته میشه.
    • IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
      24 12
      توبهتره درموردمغولستان نظربدی.
    • FR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
      25 5
      سوزش‌تان قابل درک است ولی قابل درمان نیست
    • BR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
      33 8
      استان ایرانی باکو متعلق به ایرانه
    • BR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
      24 10
      پانخرستان خیلی دورترازاینجاهاست
    • IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
      34 8
      دالان زنگزوری وجود ندارد دالان رنگی در ساخته ذهن و نغز علیل الهام علی اوف که از طریق اربابان صهیونیستی اش به او دیکته شده است می باشد. سیونیک و سیونیک و سیونیک...
    • IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
      9 5
      کی میخواد باج بگیره اذربایجان یا اسراییل
    • DE ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
      17 8
      از علیف یهودی همجنسباز اجازه بگیریم ؟؟ خخخخخخ .
    • IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
      6 7
      ۱۷:۲۹ معلومه هنوز منگ عملیات الهام علیف هستی، و چرت و پرت میگی.
    • IR ۲۰:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
      3 2
      چرند
    • BR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
      0 7
      عملیات الهامه 😂کی برگزارشدپانخر
  • .... IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
    58 44
    حمایت از کفار ارمنی در برابر شیعیان آذربایجان توسط تهران مدعی قبله گاه شیعه چه معنی می تواند داشته باشد جز دروغ بودن این ادعای پوشالی
    • DE ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
      28 12
      علیف که با اسرائیل بچه کش برادر شده کفر نیست ؟؟ همجنسبازی رو در باکو آزاد کرده گناه نیست ؟
    • ایران IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
      17 5
      افرادی مثل شما فقط اسم و ظاهر مسائل را می بینند نه باطن و عملکرد و نتیجه آن را . د.
    • US ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
      2 9
      پانترکیسم کثیف هیچ ارتباطی با اسلام ندارد.
    • BR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
      6 10
      ارمنی خیلی بهترازپانترک نژادپرسته
    • تورک آذربایجان IR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
      14 5
      زیاد اهمیت نده بزار از عرمنی حمایت کنند قدرت تورک معلوم کرد و میکند .‌ما خوده آذربایجان هستیم .‌نه هندی هستیم نه عاریایی که انگلیس ساخت. . یاشاسین تورک .
    • IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
      5 11
      من به عنوان یک ایرانی نظرم این است اگر جمهوری اسلامی ۴۶سال اشتباه کرده این یک کارش درست بوده دالانی به نام تورانی هرگز نباید به وجود بیاید که هیچ واگر پان ترکها خواستند غلط زیادی بکنند شهرهاشون را باید به اتش کشید تا عبرتی بشود برای نژاد پرستان بی شرفشون.
    • IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
      0 4
      این حناتون دیگه رنگی نداره....نظری در مورد رابطه باکو و اسرائیل و صداهای ضد امنیت ملی ایران از باکو نداری؟
    • احمد علی رخشانی سنی بلوچ IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۱
      2 8
      یعنی آذربایجان شیعه است پس چرا مراسمات مذهبی تشیع رو منع کرده و میکند در محرم آذربایجان بودم شیعه واقعی خیلی کم دیدم اونجا اکه میخوای شیعه واقعی ببینی ی سر یمن تشریف ببرید اگه تونستید
    • IR ۰۱:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۱
      1 5
      دهستان باکوبایددرست مدیریت شود
    • رضا IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۱
      1 4
      مگر شیعه انگلیسی در همین ایران کم داریم دولت آن آغای مولیف (موشه دایان)در آران هم نوکری صهیونیسم وآمریکا را بجان خریده ونماینده ملت شریف اذرهای شمالی نیست .
    • ممد HR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۱
      0 2
      چه ربطی داره اصلا این حرفارو از کجات در میاری . ایران صاحب مرزهاش هست و نباید اجازه بده از اون سر دنیا و اینطرف بیان واسه مرز ما تصمیم بگیرن .حرف رو با کفار و شیعه قاطی نکن .داغش هم مسلمان بود ادعاش میشد از همه مسلمان تره اما این همه جنایت کرد.مذهب که ملاک دوستی کشورها نیست
  • بهروز IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
    20 22
    ارمنستان مسیر خوبی برای کریدور شمال وجنوب بدلیل صعب‌العبور بودن و نبود راه آهن و هم مرز نبودن با روسیه نیست ایران در در کریدور شمال جنوب و شرق و غرب به جهان تورک نیاز دارد کریدور زنگزور یکی ازآن است
    • IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
      30 36
      ترک یا آذری؟ تورک یعنی مغول، یعنی تیمور لنگ، یعنی سلجوق و ... با ایرانی خیلی فاصله دارد. آذری یعنی گیلک، یعنی لر، یعنی کرد، یعنی مازنی، یعنی طبری، یعنی فارس، ... سوال؛ آیا هر کشوری به زبان انگلیسی صحبت کند و بنویسد آنگلوساکسن و انگلیسی یا آمریکایی است؟ معلومه که نه. چون اگر اینطور بود هندی‌ها، پاکستانی‌ها، بنگلادشی‌ها، فلیپینی‌ها، پروتوریکوها و ... انگلوساکسن بودن. صِرف اینکه آذری‌ها بعضی مناطق ایران تورکی حرف می‌زنند دلیل نمی‌شود که تورک باشند. زنده باد ایران بزرگ.
    • US ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
      1 8
      جهان خیالی پانتورچهاوپانتورچستان😂😂😂
    • BR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
      1 8
      عازربادمجان قلابی خاک ایرانه
    • IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۱
      3 4
      منتظر بودیم شما بیای مسیر به ما نشون بدی
  • یاشار IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
    20 14
    یاشاسین ارمنستان
    • BR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
      3 6
      زنده باد ارمنستان زنده بادایران
  • dr.soleimani IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
    38 9
    کل شاهراهای دنیا هم از ایران عبور کند هیچ فایده ای ندارد.
    • IR ۰۱:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۱
      1 5
      فقط بن بست عازربادمجان مهمه
    • حاجی از سه راه جوبشور قم IR ۰۳:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۱
      1 1
      درست میگی نداره
  • سیاوش IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
    16 12
    اگر این راه احداث بشه مشت محکمی میشه به دهان بدخواهان وازجمله ۳کشور برادر و دوست های خائن ترکیه،آذربایجان روسیه بی پدرمادر وتبریک جانانه به تمامیت ارضی ایران ویک توسری محکم به اردوغان و علیف
    • IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
      12 0
      اول انتقام‌های بی‌شمارت رو از اسراییل بگیر، بعد به بقیه دنیا تو سری بزن، پسر جان.
    • IR ۰۱:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۱
      0 2
      درودبرایران و ملت بزرگ ایران
  • خلیل IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
    16 11
    به هر طریقی که شده باید مرز ایران ،ارمنستان باز شود ،،سیاست کثیف ترکیه برای بستن جاده ترانزيت ایران اروپا را میخواهد ببندد و ایران ،دست به سینه ،ترکیه شود ،،دوما اگر جاده زمگزور باز شود ترکیه ،،قدرت اول میخواهد شد ،،،کشور عثمانی کثیف و که هنوز تنها کشوریست که پشت داعش ایستاده ،،ونفت مجانی سوریه و شمال عراق را به تاراج می‌برد. نجس تر از ترکیه عثمانی ،،در کره زمین نمی‌شود پیدا کرد،،،،
    • حضرتی IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
      15 13
      تورکیه برادر خونی ماست
    • US ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
      1 10
      تورچیه شایدباپانتورچهای بی هویت نسبتی داشته باشه اماماآذری های ایران عاشق ایران وایرانی هستیم.
  • IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
    17 11
    استان باکوبایدضمیمه خاک ایران شود.
    • عباس IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
      4 3
      احسنت استاد بزرگوار
    • BR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
      0 2
      پاینده ایران
  • غلام IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
    42 17
    زنده باد اردوغان زنده باد آذربایجان زنده باد دنیای تورک
    • ایرانی GB ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
      9 10
      ای خاک بر سر هر کی اردوغان جان خودشو عبادت و پرستش میکنه
    • اوان IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
      1 7
      دنیای ترک 😂😂😂 فقط نمیدونم چرا سران این دنیای ترچ تو اجلاس خودشون با زبان روسی حرف میزدن با مترجم 😂😂😂
    • BR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
      0 5
      خاک توسرپانخرت روانی
  • حمید IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
    26 6
    گرجستان با روسیه اختلاف شدید داره به خاطر حمایت روسیه از منطقه جدایی طلب آبخازیا ، چپ و راست ارمنستان هم ترکیه و جمهوری آذربایجان است ، ارمنستان یه کشور بن بست هست ، کدام بی مغز میخواد از یه کشور بن بست سیاسی اتوبان شمال جنوب بزنه ، کم منم منم بگید ، الان عصر ارتباط و دوستی با همسایگان است نه اینکه سرشاخ بشیم ،
    • US ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
      1 6
      بی مغزوالبته بی ادب و صدالبته احمق بودن از خصوصیات بارزپانتورچهاست.
    • IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
      1 3
      خخخ کمتر جوک بگو. همین الان از مرز گرجستان وارد ارمنستان شدیم. ترانزیت‌های ایران هم داشتن وارد گرجستان میشدن ..
  • BR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
    9 8
    استان آران بخش کوچکی ازایرانه
    • US ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
      0 2
      زنده بادایران
    • IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
      8 1
      ایران قسمت کوچکی از تورکستان بزرگ است
    • IR ۰۱:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۱
      0 5
      دهستان بادکوبه ایران
    • US ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۱
      0 5
      تورچستان خیالی رو میگی پانترچ
  • IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
    9 8
    آذربایجانی که هیچ کس تا چند سال پیش گردن نمی‌گرفت و آدم حساب نمیکرد حالا برای ایران شاخ می‌کشد به چه بدبختی افتادیم......بسازید این اتم لامصب رو ....حق ایرانی این نیست
    • IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
      5 0
      از طالبان چه خبر؟!؟ بمب اتم که اجازه ندارید بسازید، بسازید هم باز هیچکی حسابتون نمی‌کنه
  • IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
    6 6
    باید میزان ارتباط و تردد و جاده و خطوط مواصلاتی و .. را با جمهوری دو پاره صهیونیستی ِآذربایجان کم و کم تر کرد . تقویت این رژیم هار و دیکتاتور مشنگ و لمپن آن تقویت صهیونیستها می باشد.
    • IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
      5 1
      بالاخره برای وصل شدن به روسیه و اروپا باز باید از آزربایجان عبور کنی. چه آزربایجان شمالی یا جنوبی
    • IR ۰۱:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۱
      0 4
      جمهوری جعلی باکواسرائیل دومه
  • ناشناس IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
    4 6
    این بایستی چند دهه قبل طراحی و مورد استفاده قرار میگرفت تا بهانه کشور‌های یاغی و چشم طمع ورز به خاک کشورهای دیگری را گرفت
    • IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
      5 1
      چند دهه قبل فکر نمی‌کردید اراضی اشغالی شده آزربایجان آزاد خواهد شد، به همین دلیل هم کالاهای قاچاق‌تون رو از همین اراضی اشغالی رد می‌کردید
  • IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
    8 10
    باید با تمام توان از ارمنستان حمایت کنیم و یک بزرگراه بین ما و ارمنستان ساخته شود .
    • BR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
      0 2
      زنده بادایران وارمنستان
    • IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
      3 1
      واق واق های تکراری
  • ناشناس IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
    32 8
    آذربایجان روسیه وتورکیه ‌وکشورهای اروپایی وچین این دالان زنگزور رو به هر قیمتی باز خواهد کرد وایران هیچ غلطی نمیتونه بکنه همین الانش هم مرزها وگمرکات ارمنستان بی اورزه را روسیه اداره میکنه
    • BR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
      0 7
      غلط کردی تووهفت پشت نداشتت پانترک کثیف. خیلی لجنی .به سگ ولگردیه تیکه نون میدن دیگه پاچه نمیگیره .تودیگه چه مریضی هستی معلوم نیست. درودبرایران عزیز
    • IR ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
      3 3
      یکم پماد بزن اینجوری سختته
    • احسان IR ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۱
      0 2
      خدا شفات بده
  • میشوبالا IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
    7 6
    باید منتظر باشیم واز سر وصدای بی جهت اجتناب کنبم بلاخره ارمنستان افسارش دست خودش نیست
  • IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
    25 6
    15 میلیون افغانی بدون جنگ و خونریزی با حمایت جناجکح احمق و تندرو پایداری ایران را اشغال کرده اند شما فکر 30 کیلومتر مرز ارمنستان هستید حالتون خوب نیست کل کشمرهای آزربايجان ارمنستان گرجستان جمعا 15 میلیون نیستند.. تعداد افغانی ها در ایران 15 میلیون هر چند مسوولان دروغگو میگن نه خیلی کمتر است
    • DE ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
      6 0
      حرف حساب!
    • IR ۰۱:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۱
      0 6
      حدوددوسه میلیون مغول مهاجرهم بعضی شهرهای کشورراآلوده کردندوبایدبرگردندبه خراب شده خودشان.
    • IR ۰۱:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۱
      0 6
      تو آینه نیگا کن ببین افغان های چشم بادامی و نژاد زردی به شما ترکان مغول بیشتر شبیهند یا ما ایرانیان آریایی؟!؟!!
  • حضرتی IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
    37 11
    ایروان وقتی به تبریز وصل میشه که ارمنستان جعلی از بین بره و به صاحبان اصلیش برگرده به کوری چشم هندوتباران زنده باد آزربايجان
    • ایرانی GB ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
      5 9
      استان باکو بزودی به سرزمین آبا و اجدادی خودش آریانای بزرگ بر میگرده
    • US ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
      0 6
      عاظربایجان جعلی به زودی به ایران ملحق خواهدشد.
  • اردبیل IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
    5 6
    بهترین انتخاب است.اولا..دیگر لازم نیست جنگل های هیرکانی شمال را نابود کرد.در ثانی دیگر التماس روسیه و آذربایجان را نمی کشیم.اجازه بدهید آنها التماس کنند.همچنین راه زنگزور هم به خودی خود از بین می رود
  • IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
    31 3
    به مسیر های ترانزیتی استان سیستان و بلوچستان و همچنین خوزستان تا حالا سر زدید!؟ علاقه ای برای ساخت مسیرهای ترانزیتی در این دو استان دارید؟
    • IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
      7 0
      عزیز خوزستان و سیستان و بلوچستان و آزربایجان مستعمره‌های فارسستان هستند. این مسیری هم که می‌گن برای ترانزیت و فلان هست نه به خاطر آزربایجان که برای منافع ارمنستان هست.
    • احمدی IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۱
      1 0
      سلام حالت خوبه مرز استارا وونخجوان را لطفا باز کنید. تا مردم بروند به دوستان سر بزنند اگر میشه ویزا را ب ر داری د.
  • اشکان IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
    16 6
    .رنگه زور بزودی افتتاح می‌شود
    • US ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
      0 5
      پانترکهای مریض هم به زودی برمیگردن به بیابانهای مغولستان
    • BR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
      1 4
      کی برمی‌گردی به باغ وحش
    • IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
      0 5
      زنگوله افتتاح میشه. و میندازیم گردنت بعنوان پاداش نوکری واسه دشمنان
    • IR ۰۱:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۱
      3 1
      زنگوله توآماده شده حتمابرات میبندن
  • IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
    3 5
    تا امریکا و فرانسه نخواند هیچ اتفاقی نمی افتد .
  • IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
    7 7
    زیاد به این دری وری های ترکیه و باکو اعتنا نکنید اردوغان یک موجود زشت جاه طلب از زمانی که آمریکایی های بی شرف می خواستند گروهک های تکفیری سگ صفت را به جان سوریه و عراق بیندازند و حکومت های سوریه و عراق را سر نگون کنند و این دو کشور را به شش کشور تجزیه کنند و حکومت های نوکر صفت در آنجا بوجود بیاورند این اردوغان زشت را بر سر کار آوردند آمریکایی ها او را بر سر کار آوردن اردوغان یک موجود زشت سیرت و زشت صورت جهنمی که جاه طلب است همان موقع ادعای احیای امپراطوری خون ریز عثمانی را داشت اما محور مقاومت این پروژه تجزیه کشور های عراق و سوریه را به شکست کشاندند چند سالی محور شرارت یعنی آمریکا انگلیس اسرائیل و نوچه های گوسفند صفت آن ها که دنباله روی آن‌ها هستند زمین بازی را آوردند ترکیه آذربایجان و این شرارت ها دارند می کنند اردوغان زشت رو دوباره صفت جاه طلبی اش گل کرده حال می خواهد کشور تورانیان ایجاد کنه که از ترکیه شروع میشه و تا آسیای میانه ادامه دارد مشکل اصلی اون ها ایران که ایران اجازه نمی دهد که اردوغان خوابش را به واقعیت تبدیل کنه
    • BR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
      0 7
      پانترکهاکلااحمق ونژادپرست وبیسوادند.
    • IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
      8 1
      پانسگ مثل اینکه استخون گیر نیاوردی، عصبانی هستی و فقط پاچه می‌گیری
    • US ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۱
      0 5
      پانخرهای احمق فقط عرعرمیکنن
  • Reza IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
    5 6
    ۳ تا ۴ بزرگراه و پل بین ایران و ارمنستان ایجاد کنید عملا زنگزور منتفی میشه
    • BR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
      0 3
      حتمااینطورخواهدبود درودبرایران ودوستان ایران
  • آذر IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
    32 5
    یک بیسواد یک بار به ارمنستان برود متوجه می شود انجا کشور نیست. یک اتوبان ندارد. یک بی سواد وقتی به اروپا می رود راحت ترین مسیر ترکیه است. یک بی سواد یکبار به بندر آستاراخان برود متوجه می شود بهترین راه صادرات به روس از طریق دریاست. متاسفانه یک تعداد بی سواد عقده ای بی ادب فقط توهیین می کنند. البته مهم نیست
    • BR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
      1 10
      بیسوادترین ووحشی‌ترین موجودات پانخرهاهستن
    • IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
      3 4
      هر وقت دشمن از کار ما عصبانی شد یعنی مسیر درست را انتخاب کردیم
  • تورال IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
    28 6
    خب کالا از تهران اومد به تبریز از تبریز به ایروان از ایروان کجا میره؟؟؟احتمالا بازم بر میگرده به تهران
    • US ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
      2 7
      حتما به نقشه های بین المللی نگاه کن.البته نقشه های واقعی ونه تخیلات پانتورچهاکه در واقعیت وجودخارجی ندارند.
    • IR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
      0 7
      باز هم هر چیه, بهتر از زورگیرهای زنگزوره.
    • IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
      5 1
      از ایروان هم یواشکی می‌ره اروپا. عزیز اون کالاها، کالاهای خاصی هستند که باید زیر سبیلی و بدون نظارت و تشریفات گمرکی رد بشن
    • IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
      1 5
      محض اطلاع سلاح های فرانسوی از گرجستان وارد ارمنستان میشه. البته تو نقشه پانترکا خرسای قطبی هم جزو جهان ترک هستن خخ
    • IR ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۱
      2 2
      توچرانمیری پیش روانپزشک بیچاره
  • قهرمان از اردبیل IR ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
    0 7
    اردبیلی هوشیار باش این نقشه پانترک های بیسواد و فرصت طلب تبریزی که میخان مسیر ترانزیتی اردبیل رو بدزدن مثل آب دشت مغان که دارن چپاول میکنن چون همیشه به آذریهای اردبیل حسادت میکنن
  • حسین IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
    0 7
    عالی تاجای ممکن بایدبه ارمنستان کمک کرد تازیریوغ ترکیه وعلیف نرودکه این دوبرای ایران مادردرازمدت نقشه های شومی درسردارند
  • الی US ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
    2 7
    این حجم از ضد ملی و ضد ایرانی بودن از کجا میاد؟آدم می‌ترسه چی قراره سر ایران بیاد یه عده با وقاحت از آذربایجان و ترکیه دفاع می‌کنند
    • IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۱
      7 2
      از فارسستان و ارمنستان دفاع کنیم می‌شده ملی و وطن‌پروری، هان؟
  • تورک آذربایجان IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
    10 1
    تبریز هم آذربایجان .‌زنده باد تورک زنده باد آذربایجان . اصالت یعنی این .
  • IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
    1 3
    با سلام و احترام، بنده بارها این اقدام اتوبان بین تبریز ایروان را بجای پیش کشیدن دعوای زنگزور، در اکثر سایتها پیشنهاد کرده بودم. انشالله عملی شود
  • میلاد IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
    2 6
    یاشاسین ایرانیم منیم
  • مجید IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
    9 1
    کامنت های بی شرمانه و نا امیدانه پان ایرانشهری
  • IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
    1 5
    باید با ارمنستان و خصوصا گرجستان ارتباط عمیق تری برقرار کنیم وگرنه کلاهمون پس معرکس، ای کاش مسئولین ایران متوجه این مسئله بشن. تاکید می‌کنم با دو کشور ارمنستان و گرجستان باید ارتباط قوی تری داشته باشیم، خصوصا راه سازی تا گرجستان. باید قدرت از دست رفتنمون در قفقاز رو بازسازی کنیم.
  • علی IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
    7 0
    ایران و ارمنستان فعلی در طول تاریخ از جمله زمان غزنویان و سلجوقیان و تیموریان و صفویان و ..... بخشی از امپراطوریهای بزرگ ترکان و یا آذربایجان بوده اند.
  • ناشناس IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
    6 4
    مایه تاسف هست که مطالب پراز کینه وغرض ورزی نشریه مشرق برعلیه کشور بزرگ آذربایجان وهموطنان آذری نوشته شده درست ودرراستای خواسته‌های دشمنان وبر علیه یک پارچگی ایران نوشته شده .
  • علی فیضی IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
    0 7
    اولا کسانی که سنک اذربایجان وترکیه رابه سینه می زنند یاخائن اند یانفهم چون ضربه ای راکه تاامروز خوردیم از اردوغان شیطان صفت خوردیم باان همه خدمتی که بهش کردیم خواهشن کمی شرف وغیرت داشته باشید درنظردادن
  • IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۱
    9 1
    ارمنستان همان‌ آذربایجان غربی هست .چشم انداز ۲۰ ساله ملت‌ آذربایجان....
    • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۱
      1 5
      چشم جمهوری اذربایجان کور میکنیم
  • خجالت FI ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۱
    0 0
    اصلاح طلبان مانع اصلی پیشرفت های ایران
  • هادی IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۱
    0 4
    ایران باید با تمام قدرت دربرابرمسدودشدن مسیرهای عبوری خوددفاع و مقاومت کند.
  • احمدعلی اصغری IR ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۱
    0 2
    سلام امیدوارم با تکمیل گریدور شمال جنوبباعث پیروزی دیپلماتیک ایران اسلامی در مقابل دشمنان قسم خورده باشد
  • مازیار IR ۰۱:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۱
    0 1
    عالی بود عالی بود خیلی ایران بسیار بیشتر از این پیشرفت می کند
  • IR ۰۱:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۱
    1 5
    تنها سیاست درست ایران در سالهای اخیر... مطمعن باشید پانتورچیسم به زنگور بسنده نخواهد کررررررررد
  • NL ۰۲:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۱
    7 0
    آریایی ها بهتره برگردید سیبری
  • طاتار IR ۰۶:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۱
    7 0
    دالان زنگزور چرا فقط در ایرانشهری های ساواک تربیت کرده گیر کرده بقیه 80درصد مردم یا موافقند ویا اصلا کاری ندارند داشناکستان جهنمی روشن برای پان بارسها تبدیل شده است
  • محمد IR ۰۷:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۱
    0 6
    اردغان و الهام علی اوف هر دو چهره منافق رو دارن ایران بایستی محکم جلوی اینا پیرامون زنگزور بایسته تا منافع کشور حفظ بشه
  • مصطفی IR ۰۷:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۱
    6 1
    ارمنستانی‌وجود‌نخواهد‌داشت‌به‌امید‌خدا‌ایروان‌وزنگزور‌ووو اراضی تاریخی‌ملت‌تورک‌و‌مسلمان‌آزربایجان هست، به‌زودی‌هم‌به‌خاک‌ازربایجان‌الحاق خواهد‌شد‌به‌امید‌الله به‌کوری‌چشم‌ ارمنی‌پرستان‌‌ ومسلمان‌ستیزان.
  • IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۱
    0 1
    در حد جوک عالی هست
  • IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۱
    6 0
    سلام کمی منطقی فکر کنیم و از نظرات احساسی پرهیز کنیم و این سوال را از خود بپرسیم که ایران جمعیت زیادی تورک آذری دارد و همچنین چندین کشور تورک در همسایگی ایران وجود دارد و ایران جهت رسیدن به اهداف و سیاست های خود و خروج از بن بست های جغرافیایی باید با چه کسانی رابطه صمیمی تری داشته باشد.
  • علی رسولی AM ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۱
    2 1
    سلام ارمنستان انتهای مسیر نیست. در ارمنستان می‌توانید به عنوان فعال اقتصادی شرکتی ثبت کنید. و کالا را به ارمنستان وارد کنید و فرآوری کنید و به کشورهای اروپایی صادر کنید. تجارت تعصبی نمی شود. بهتر است با طی کردن این مسیر در آمد دلاری کسب کنید. تولید را در ایران رونق دهید. دلار وارد کشور کنید. و تحریم را کلا فراموش کنید. می شود .
  • محمدرضامعتمدنیا IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۱
    0 5
    ساخت این بزرگراه بایداولویت یکم دولت ومجلس باشد
  • ناشناس IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۱
    1 4
    زنگزور وسط ایران وارمتستان وباکو مربوط به ایران در اینجا روسیه حق دخالت ندار ترکیه وعلی اف حق ندارند از این راه زنگزور چشم به طمع داشته باشد ارمنستان باید به خواسته ایران عمل کند این راه برای مرز ایران بسیار مهم میباشد به توضيحات سردار حسین اعلایی واضع شرح دادند توجه کنید
  • شهریار IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۱
    2 5
    چطور عناصر ضد ایرانی در باکو شعبه و دفتر و پایگاه زده اند بهترین کار قرار داد نظامی با ارمنستان و حضور در آنجا بوسیله ایجاد پایگاه و ....است آنوقت ببینید سر و صدای مخالفین ایران در میاد اینجا کریدور زمینی از طریق چین و شمال افغانستان و ایران و ارمنستان و عراق و سوریه ...از طریق راه زمینی و اتصال به دریای سیاه و مدیترانه بهترین راه حل برای اتصال به دو دریای آزاد است ارتباط ایرلن با تاجیکستان و آسیای میانه هم وصل می‌شود خواب خوش از عناصر ضد ایران و ایرانی گرفته خواهد شد
  • صادقی DK ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۱
    6 3
    ما تورکها در کنار کشور های دوست و برادر آذربایجان و تورکیه هستیم کشور خودمان ایران را هم دوست داریم
  • سید علاءالدین موسوی IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۱
    0 0
    سلام. یا راهی پیدا می کنیم یا راهی را می سازیم.
  • الم IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۱
    6 0
    ارمنستان به دلیل صعب العبور بودنش کشوری است که فقط به درد قاچاقچیان و خلافکاران میخورد و آنهایی هم که طرفداری میکنند نوچه های خلافکاران و قاچاقچیان هستند والا همه می‌دونند نه خبری از جاده هست و نه خبری از راه آهن نه مسیری درستی برای جاده کشی و راه آهن
  • الم IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۱
    6 1
    ارمنستان به دلیل صعب العبور بودنش کشوری است که فقط به درد قاچاقچیان و خلافکاران میخورد و آنهایی هم که طرفداری میکنند نوچه های خلافکاران و قاچاقچیان هستند والا همه می‌دونند نه خبری از جاده هست و نه خبری از راه آهن نه مسیری درستی برای جاده کشی و راه آهن
  • IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۱
    6 2
    رسما جک گفته مگه ارمنستان به دریای سیاه راه داره همون از ترکیه میره به دریای سیاه به سمت روسیه هم بره همون از آذربایجان میره چه لزومی داره از ارمنستان بره که توسط ترکیه آذربایجان و گرجستان احاطه شده و با هیچ کدام هم رابطه خوبی نداره
  • صادق اسماعیلی IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۱
    1 0
    سگ زرد برادر بزرگتر شغاله.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس